fredag, januari 16, 2009

Mera garn, ny filt

Årets tolfte dag köpte jag mera garn. Det fanns en kasse garn på loppis, och jag såg att det fanns sådant Rowan garn som jag samlar på till Kaffe Fassett stickning. Resten tänkte jag att jag ger bort, för det såg ut som akryl. Jättebilligt var det. När jag kom hem var det knappt 200 gr Rowan garn men allt, utom ett litet nystan, var fint ullgarn. Kassen vägde 1,2 kg, så jag fick ett helt kilo i onödan. Det passar förstås fint till filtarna, men det behövs inte.

Årets fjortonde dag, medan jag var i farten, köpte jag Rowan 4 ply soft på rea, 350 gr i favoritfärgen Suede, mellanbrun. Det var slutförsäljning, så det var för svårt att låta bli. Jag tänkte att det blir tillräckligt till tröja med det garn som redan finns i förrådet, men nu vet jag inte alls hur mycket som finns – kan hända det är mindre än 50 gr. Det nya garnet har blivit bortlagt i förrådet.

Så eftersom det är alldeles omöjligt att låta bli att köpa garn har jag avlagt försenat nyårslöfte: att ägna mer tid åt at sticka. För att få mera tid skall jag

- Gå mindre på loppis. Nu har det gått så långt att jag faktiskt hoppas att jag inte hittar någonting fint. Jag kan inte sluta gå, men det borde vara möjligt att gå mera sällan. I dag är andra dagen utan loppis.

- Minska på antalet stickbloggar jag läser och titta in mera sällan. Det är flera som jag börjat läsa av någon orsak men har litet av intresse att säga, och dem kan jag lätt sluta med. Det är problem med att läsa mindre ofta, för om man vill kommentera känns det för sent om man gör det flera dagar efter inlägget. Men så är det flera månader sedan jag sagt någonting. Ofta har någon annan redan sagt vad man ville säga, så det känns onödigt.

Annars blev filten #122 färdig stickad för någon vecka sedan, och jag har börjat på filten #123. Den här koftan revade jag upp. Den var den äldsta loppiströjan i förrådet, inköpt för tio år sedan. Jag gick med den i flera år. Nu är sådana långkoftor moderna igen, men nu har jag inte lust att ta på den.


Filten blir mörk. Mörka filtar brukar bli endera mörkblå eller bruna, ibland med rött. Den här har både blått och brunt, och också grått och svart och grönt. Det ljusbruna garnet är tunnt shetland garn från kon, som jag gärna vill få slut på. Det stickas dubbelt med annat garn, så det ser spräckligt ut. Filten blir annorlunda men ganska behaglig.

Inga kommentarer: