måndag, mars 01, 2010

Jag har stickat mössa

Mönstret såg jag redan i höst numret av Vogue Knitting, men då hittade jag inte något lämpligt garn i förrådet. Det var när jag stickade Bakussjalen som det slog mig att Rowan Felted Tweed and Rowan Tapestry tillsammans skulle passa. Och det gjorde de. Jag stickade en kort provlapp och den gav rätt sticktäthet. Varven räknade jag inte.

Side cable hat
Garn: Rowan Tapestry, Rowan Felted Tweed tillsammans 75 gr
Stickor: 5 mm strumpstickor
Sticktäthet: 16 m på 10 cm
Mönster: Mari Muinonen, Vogue Knitting Fall2009
Stickad 21 – 24 februari 2010

Mössan såg snäv ut efter 4 - 5 cm så jag satte maskorna på rundsticka och provade. Den passade bra så jag fortsatte. Det var det asymmetriska flätmönstret som tilltalade mig, och det var roligt att sticka. Jag följde mönstret noggrannt och det blev inga fel alls. Till och med bobbles som jag vanligen undviker gick bra. Det var lätt att lägga på minnet, och man slapp vända på stickningen. Strumpstickorna var ganska korta, så ibland ramlade maskor av. Det var händigt att virknålen låg framme.

Det allra bästa är hur bra mössan passar. Den sitter utmärkt på huvudet och den värmer. Tyvärr blev det litet för brokigt med båda garnen, och mönstret syns inte särskilt bra. Det är inte tydligt hur man skall ha på mössan. Skall bobbles vara mitt uppe på hjässan, på vänstra sidan eller vid högra örat? Om jag har tid framför spegeln blir det på vänstra sidan, annars hur som helst.

Jag har tittat på mössar som andra har stickat efter samma mönster på Ravelry. Mina flätor tycks vara mycket tätare än deras. Är det någonting som jag gjor fel? Hur stickar man flätor lösare? Jag får öva.



Jag har det svårt med Ravelry. Det är arbetsamt att lägga upp projekt. Men det här tycker jag är riktigt nyttigt – att få se hur andra har stickat något mönster som man tänker på. Om andra har tyckt att det var svårt eller misslyckat. Ofta visar mönstret bara en bild, och man ser inte tillräckligt bra hur det skall se ut. På Ravelry ser man ofta flera versioner, och man ser bättre hur det skall passa. Och man kan följa länker till blogger om man vill veta ännu mera.
Jag tänkte att jag skall lägga upp mina stickböcker på Ravelry för det är fint att se bilder på dem. Den första, en svensk bok, fanns inte med, och jag lyckades inte med att få den flyttad från länken. Den andra gick bra, så nu har jag en bok med. Jag tänkte också på att lägga upp garn förrådet, men än så länge tänker jag bara.

Inga kommentarer: