torsdag, juli 30, 2009

Gult






Jag stickade färdigt på filten #126 för flera veckor sedan, och kanten blev fort virkad. Nu har jag bara ett fåtal trådar kvar att fästa, och det klarar jag av i morgon, så filten blir färdig före månadens slut.

Så här mycket har jag stickat på den nya filten, #127. Den skulle bli gul, men det finns inte så mycket gult garn i förrådet så den blir hellre en blandning av pastell färger. Själv tycker jag om den, och som vanligt är det roligt att sticka på den.

Till den här filten revade jag upp en väst som jag själv stickat, visst år 1988. Boucle bomullsgarnet köpte jag i en stor 500 gr härva. Då var det kritvitt. Jag stickade västen enligt eget mönster. Nedtill blev det ca 10 varv rätstickning och sedan enkelt spetsmönster. Runt halskanten och ärmarna virkade jag ett par varv. Fastän västen passade tidens mode blev den aldrig använd. Efter några år tänkte jag att kanske det var den kritvita färgen som jag inte trivdes med, så jag färgade den med mörkbrun färg. Den blev mycket ljusare, inte alls otrevlig. Men mera använd blev västen inte. Även nu, i vintras, när jag tog fram den och tänkte på att reva upp den, provade jag den igen, men inte heller nu tyckte jag om den. Så nu är den upprevad, och nu är jag nöjd. Garnet gör sig väl i filten, och det är behagligt att sticka med.

Inga kommentarer: