fredag, mars 07, 2008

Inte tillräckligt


Lapparna till virkad filt #1 blev färdiga för flera månader sedan. Först nu har jag börjat tänka på att virka ihop dem. Jag radade ut dem på sängen i gästrummet (rummet är annars fullt med papplådor med stickgarn), och jag märkte genast att den var för smal. Det blev fel när jag räknade ut hur många lappar det behövs. Det skall vara två rader till. Det gör ingenting, för det finns garn, och så behöver jag inte köpa mera till bussvirkningen. Trots det blev jag besviken för det skulle bli roligt att få bort den.

Filten blev alldeles grann, och de blåröda lapparna passar inte med de andra färgerna. Jag undrar hur den ser ut när den får mörkblå kant.







Lapptäcket på sängen sydde jag på maskin i ca 1985, av tyg från kjolar, långbyxor och gardiner och restbitar. Mönstret heter Jacob’s ladder sytt i block med 30 cms kant. Det hör till att man syr remsa mellan blocken, men jag tyckte att det blev för invecklat, för jag sydde foder på varje block skilt förrän jag sydde ihop dem med zickzack stygn. Det ser slarvigt ut, men det blev stadigt. Det syns helt tydligt att jag inte kan sy rakt med maskin.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Jag tycker dina stickade filtar är jättefina! Snyggt med smala ränder o smakfull färgsättning!
Blev så inspirerad att jag har börjat sticka en restgarns-filt själv. Nu undrar jag bara om du har nåt tråd-fästnings-knep?
Fäster du kanttrådarna längs kanten eller mot baksidan? Funderar mest om fästningen håller i tvätten o så, är inte så van stickerska - än...;-)
H. En med stickfeber

Soili sa...

Vilka snygga runda lappar.
Har inte hälsat på hos dej tidigare,men gillade det jag såg så nu hamnar du bland mina favoriter.Hoppas att det är OK för dej.Du stickar en massa filtar,vad gör du sedan med dom?Skickar du dom till någon insamling?

Elsa Xenia sa...

Jag har inga knep alls för att fästa trådar. Jag knytar tunnare garn och fäster med stoppnål på avigsidan. Tjockare garn splitsar jag ibland. Det tar länge, många timmar för varje filt. Det håller bra. Jag har haft samma filt på egen säng i åtminstone 15 år nu, och det har inte blivit hål.