söndag, oktober 28, 2007

Randig jacka med Summer Tweed och annat garn



Garn: Rowan Summer Tweed silke 75% bomull 25%, upprevat ullgarn, bomull, akryl
Stickor: 4.5 mm
Sticktäthet: 18 m och 28 varv på 10 cm
Mönster: eget
Stickad 4 april – 31 maj 2006

Jag stickade den här jackan till sommaren i fjol. Jag hittade en Rowan Summer Tweed tröja men jag ville inte ha ett plagg i den ljusblå färgen, så jag letade efter annat garn att blanda ihop med. Jag hittade en härlig ljusröd ulltröja och en i ljust bomulls crepe garn. Det var ganska tunnt, så jag lade till ett garn i beigebrunt bomullsakryl blandning. Så stickade jag min vanliga tregarns randning, och det gick bra stickad på vanliga stickor. Det blev tjockt och stadigt och passar bra till jacka. Jag stickade ett par varv moss stickning istället för resår och det lyckades. Likadant till kant runt v-urringningen, men jag var lat och stickade den i bara en färg. Mönstret på knapparna syns inte, och knappar utan mönster hade passat bättre. Metallfärgen är bra.


Ärmarna blev för vida, men inte så mycket att det stör. Längen på själva jackan och på ärmarna är bra, och jackan passar. Ibland kändes det kallt med v-urringning så jag fick sätta på halsduk. De tre färgerna är inte alls dumma tillsammans, och den babyblå färgen stör inte. Jag gick med den mycket i fjol sommar, och i våras tills min nya Summer Tweed jacka blev färdig. Nu blir den snart (dvs inom tre fyra år) upprevad.

Inga kommentarer: