måndag, juli 02, 2007





För någon vecka sedan fick jag filten #110 färdigstickad, och nu har jag börjat på #111. Den blir mörk, dvs svart, mörkblått, grönt och grått. Jag har ovanligt många nya loppisgarn i sådana färger, men det märks knappast. Jag blandar litet ljusare nyanser med, så att filten inte skall bli alltför dyster. På bilden är den ljusare än i verkligheten. Det är svårt att få granna garn att passa bra, så jag sätter hit dem, i synnerhet klarblått. Turkos är en annan svår färg, men den använder jag inte den här gången. Det svarta garnet är Jaeger Prelude, som jag köpte fem nystan av på loppis, utan att se tillräckligt noga på etiketten. Helst använder jag natur fiber, och det här är 60% ull och 40% akryl. Det får duga.

Jag revade upp två plagg till den här filten. Koftan är min egen, Per Una, som jag köpte på rea för fem år sedan, och som jag använde flitigt de första två, tre åren. En mindre storlek skulle ha passat bättre. Knappslån hade tygfoder, så det blev otympligt efter tvätten eftersom stickningen töjdes litet. Den knäpptes med tre stora tryckknäppen. Upprevat är det härligt mjukt ullgarn, och färgen är grönare än på bilden.

Tröjan är också grönare. Den är Gazman köpt på loppis, och jag kunde inte motstå den, för den var så härligt mjuk. Garnet å andra sidan känns inte lika mjukt, och färgen är litet för ljus för den här filten.

Inga kommentarer: