onsdag, juni 11, 2008

Med nya tag



Jag sydde ihop sidorna på bomullströjan och provade. Jag var beredd på att ärmhålen skulle vara 2-3 cm för långa, men den töjs och det var närmare 5-6 cm. De är alldeles för långa. Hela tröjan blir för lång. Jag har smala axlar och armar, och jag blir förargad när köpta kläder är för vida runt axlarna och ärmarna. Stickade plagg skall åtminstone passa. Jag tänkte genast att jag slänger hela eländet. Det skulle aldrig bli fint i alla fall. Så jag satte bort stickningen och tänkte att jag sover på saken. Följande morgon hade jag inte ändrat mig.

Nu var jag utan annan stickning som ombyte till filten. Jag hade flera i tankarna, men ingen som jag kunde kasta på genast. En behövde nya stickor, andra hade jag inte funderat färdigt på. Till den virkade filten #1 var alla lappar virkade och jag hade lämpligt garn till kanterna, så jag radade fram lapparna igen.

Jag virkar ihop lapparna på tvären till remsor först, och sedan remsorna i zickzack på längden. Jag fäster trådarna vartefter jag virkar, så det blir omväxling. Fästa, virka, fästa, virka, fästa. Det mörkblå trådarna blir fästade när jag virkat ihop på längden. Jag virkar ihop med fastmaskor, och jag tycker om den markerade kanten. Det skulle se ännu bättre ut med ett varv fastmaskor runt kanten först, men det blir för mycket besvär att ta en bunt lappar med på bussen till den här. Jag virkar på bussen. Hemma stickar jag.








Det mörkblå garnet kom från den här tröjan från loppis. Den är märket Jaeger, shetlandsgarn med v-utringning. Den var inte alls nött.

Efter ett par dagar märkte jag att jag börjat tänka ut hur jag skulle sticka om tröjan, så kanske jag gör det. För jag är envis, för det är en utmaning, för jag vill få någonting färdigt till sommaren. Inte för jag tror att den skall bli bra.

1 kommentar:

LenaL sa...

Äsch så synd att det blir för stor! Visst är det hopplöst svårt med storlekar. Men ett linne som jag fått för stort i ärmhålorna lyckades jag rädda genom att lägga upp ett antal maskor i "botten" säg kanske 14 - 16 st, så jag kom lagom långt upp utefter sidan. Sen stickade jag ihop en maska i början och slutet av alla räta varv och när maskorna var slut var ärmhålet lagom - ja, i alla fall mer lagom än från början :-)!

Det ska bli intressant att följa tröjans vidare öden, den är ju väldigt snygg med flätorna. Hoppas du får till det på något sätt!

Ha det så jättebra!